Uus EL direktiiv suunab tööandjaid süsteemsemaid palgavestlusi pidama

16.12.2025

Aet Purk, Figure Baltic Advisory vanemkonsultant

Aet Purk

Tuleval aastal hakkab Euroopa Liidus kehtima uus palkade läbipaistvuse direktiiv (nr 2023/970), mille eesmärk on vähendada ja ennetada soolist palgalõhet ning tugevdada töötajate õigusi saada teavet oma palgataseme ja selle kujunemise kohta. Kuigi paljud tööandjad seostavad direktiiviga ennekõike tüütut aruandluskohustust ja kasvavat halduskoormust, nügib see samas tööandjaid muutma palgapoliitika süsteemsemaks, läbipaistvamaks ning sedakaudu ka töötajate jaoks motiveerivamaks. Üks väga praktiline tööriist selles protsessis, mis ühtlasi pakub võimalusi edendada töötajakeskset juhtimispraktikat on regulaarsed palgavestlused.

Mis on palgavestlus?

Palgavestlus on struktureeritud 1:1 vestlus juhi ja töötaja vahel, et on anda töötajale selge ülevaade tema töötasust, selle kujunemise alustest ning arenguvõimalustest. See ei ole palga läbirääkimine ega tingimata seotud palgatõusuga. Palgavestluse fookuses on läbipaistvus ja teavitamine – töötajale selgitatakse, miks tema palk on praegu selline, nagu see on, millised kriteeriumid mõjutavad palga muutumist tulevikus, ja kui palgatõusu ei ole võimalik pakkuda, siis miks.

Miks on palgavestlused olulised just nüüd?

Esiteks selleks, et valmistuda EL direktiivist tulenevate ootuste täitmiseks. Palkade läbipaistvuse direktiiv toob kaasa konkreetsed nõuded tööandjatele, näiteks:

  • Töötajatel tekib õigus saada teavet oma ja sama või sarnast tööd tegevate kolleegide keskmise palgataseme kohta, jagatuna soo lõikes.
  • Tööandjad peavad selgitama palgasüsteemide ülesehitust ja palgatõusu kriteeriume.
  • Üle 100 töötajaga tööandjad peavad koostama ja avaldama regulaarseid palgalõhe aruandeid.

Regulaarsed palgavestlused on üks tõhusamaid viise nende nõuete täitmiseks töötajasõbralikul ja madala halduskoormusega moel. Selgete ja dokumenteeritud vestluste abil saab ennetada hilisemaid vaidlusi ja suurendada töötajate usaldust organisatsiooni vastu.

Teiseks kasvavad töötajate ootused läbipaistvusele. Uus põlvkond töötajaid ootab tööandjalt läbipaistvust ja ausat suhtlemist. Ka palgateema ei ole tabu. Kui organisatsioon ei räägi palgast avatult, otsib töötaja vastuseid mujalt – näiteks konkurendi töökuulutustest või internetiavarustest. 

Palgavestlus või arenguvestlus?

Need ei ole igal juhul üks ja seesama. Tegemist on erineva eesmärgi ja sisuga vestlustega, mis muidugi on omavahel vägagi seotud: „kuidas töö, nõnda palk“. Sageli ongi töötajatel ootus rääkida palgast arenguvestluse lõpetuseks. 

Nende kahe vestluse liitmise kasuks räägib olukord, kus on palju sarnase töö tegijaid ning palgamuudatused (või ka muutmata jätmised) kehtivad kõigile samal ametikohal töötajatele ühtsel viisil. Tegemist on töökorraldusega, kus töötaja eemalolek tööprotsessist mõjutab oluliselt töövoogu ning on keeruline korraldada. 

Muul juhul soovitame aga hoida need kaks vestlust lahus: esmalt arenguvestlus koos avatud tagasisidega ning arenguplaanidega, seejärel eraldi palgavestlus. 

Vestluste lahus hoidmiseks on kaks peamist põhjust. Esiteks on juhi soov sageli keskenduda arenguvestlusel arengule. Selleks on hea võtta juba enne töötajalt maha pinge „näidata end parimast küljest“, et saada palgatõusu. Teiseks vastutab juht kogu meeskonna ja eelarve eest tervikuna, seega peavad otsused kogu meeskonna kohta olema tehtud enne, kui ta hakkab iga töötajaga vestlema. 

Organisatsioon võib valida nii ühe kui teise lähenemise, kuid ennekõike on oluline, et sama praktikat rakendaksid kõik juhid. Vastasel juhul võivad erinevad juhtimispraktikad tekitada hoopis usaldamatust juhi vastu, kes iseseisvaid palgavestlusi läbi ei vii.

Kuidas palgavestlusi juurutada?

Kui organisatsioonis ei ole palgavestlused veel süsteemselt kasutusel, võiks esimese sammuna teha järgmist:

  • Määratle, kui sageli vestlused peaksid toimuma – kord aastas, kord poolaastas? Mis ajal? Kuidas on seotud üldise eelarve protsessiga?
  • Loo ühtne struktuur või vorm, mis aitab juhil kõiki olulisi teemasid käsitleda.
  • Loo abimaterjalid juhile, näiteks ametikoha palgavahemik visualiseeritult
  • Koolita juhte, et nad oskaksid palgateemasid enesekindlalt ja empaatiaga käsitleda.
  • Selgita töötajatele avatult, miks vestlusi tehakse ja mida nad võivad oodata.
  • Kogu töötajate tagasisidet nii tasustamisele üldiselt kui eraldi ka tasustamise õigluse ja tasustamispõhimõtete arusaadavuse kohta.

Vestluse ülesehitus olgu lühike ja konkreetne. Hea palgavestlus on planeeritud ja tugineb konkreetsele raamistikule. 

See võiks sisaldada järgmist:

  • Töötasu hetkeseis: põhipalk ja lisatasud. Ära unusta ka tööandja soodustusi!
  • Põhjendused: miks on töötasu selline (tulemus, turu keskmine, töö keerukus).
  • Palga muutumise tingimused: millal on järgmine võimalik tõus, millised eesmärgid või kriteeriumid seda mõjutavad.
  • Organisatsiooni võimalused: aus ülevaade eelarvelistest piirangutest või arenguplaanidest.

Üks levinumaid põhjuseid, miks juhid palgavestlusi väldivad, on hirm, et töötajad ootavad tingimata palgatõusu. Tegelikult hindavad paljud töötajad ka lihtsalt ausust – kui neile selgitatakse, miks nende palk ei muutu ning mis tingimustel võiks oodata arenguid, aitab see hoida motivatsiooni ja lojaalsust.

Palgavestlus ei ole pelgalt bürokraatlik formaalsus, vaid oluline juhtimistööriist, mis aitab suurendada organisatsiooni läbipaistvust, usaldusväärsust ja töötajate rahulolu. 2026. aastal jõustuv palkade läbipaistvuse direktiiv tõstab selle olulisuse uuele tasemele. Parim aeg süsteemsete palgavestluste rakendamiseks on praegu – nii jõuad luua toimiva praktika enne, kui see muutub regulatiivseks kohustuseks.

Läbipaistvus ei tähenda alati palgatõusu, kuid see loob tugeva aluse usaldusele,ja usaldus on eduka meeskonna vundament.