Paindlikkus, empaatiavõime, riskide võtmine, konfliktide lahendamine - kas tänapäeva juhid peavad olema superkangelased?

14.02.2025

Olga Dzene, Figure Baltic Advisory juhtimisvõimekuse arendamise ekspert

Olga Dzene

Nende ülesannete täitmise kõrval seisavad juhid lisaks silmitsi suure survega meelitada ja hoida talente, luua oma meeskonnas usaldust ning saavutada tasakaal töö- ja eraelu vahel. Tänapäeva tööjõud ootab juhtidelt mitte ainult strateegilist visioonit, vaid ka empaatiavõimet, et hoida töötajad motiveeritud, hinnatud ja rahulolevad oma tööga. Juhtide ülesanne ei ole ainult juhtida organisatsioonide igapäevaelu, vaid ka reageerida pidevatele ja kiiretele muutustele, mis aitavad tagada töö efektiivsuse ja meeskonna heaolu.

Rahvusvahelise konsultatsioonifirma Merceri eelmise aasta uuringud näitavad, et 52% juhtidest peab inflatsiooni, valuuta- ja kapitaliprobleeme kõige kriitilisemateks teguriteks, mis mõjutavad nende organisatsioonide tulevikuplaane järgmise kolme aasta jooksul. Peaaegu sama suur osa juhtidest (46%) usub, et digitaalse arengu kiirus ja tehisintellekti areng omavad suurt mõju organisatsioonide tegevusele. 42% juhtidest leiab, et alternatiivsed paindlikud töömudelid, sealhulgas hübriidtöö, on määrava tähtsusega. Samad väljakutsed on teravalt aktuaalsed ka Baltikumis.

Uuring „Global Leadership Forecast“ aastast 2023 toob esile, et juhid on kõige enam mures tööjõu hapruse ja ebastabiilsuse pärast. 59% juhtidest märgib, et suurimaks väljakutseks on tipptalentide ligimeelitamine ja hoidmine, samas kui 50% paneb rõhku järgmise põlvkonna juhtide arendamisele ja 45% tõstab esile töötajate pühendumuse hoidmise. Uuringud kinnitavad, et tänapäeva juhid peavad rohkem kui kunagi varem keskenduma oma töötajatele, sest nende kaasamine ja arendamine on majanduslike väljakutsetega toimetulekul otsustava tähtsusega. 

Erinevad uuringud ja eksperdid on tõstnud esile, et tööturg on muutunud dünaamiliseks ja pidevalt muutuvaks keskkonnaks. Selle muutuse peamised põhjused on digiteerimise kiirus, tehisintellekti ja automatiseerimise integreerimine tööprotsessidesse ning uute innovaatiliste toodete ja teenuste väljatöötamine. Seetõttu on juhtimise keskne ülesanne toimetulek pideva määramatusega ja muutustega, mida tööturul pidevalt esile kerkib.

Üks peamisi globaalse tööjõu muutusi viimastel aastatel on olnud nn Suure Errumineku (Great Resignation) liikumine, mis algas 2021. aastal, kui töötajad hakkasid massiliselt töökohti vahetama, otsides paremat töö- ja eraelu tasakaalu, kõrgemat palka või kaugtöö võimalusi. See liikumine on järk-järgult andnud teed uuele fenomenile - nn Vaiksele Lahkumisele (Quiet Quitting), kus töötajad täidavad oma tööülesandeid minimaalse pingutusega, tehes vaid seda, mis on rangelt vajalik. Viimased arengud on viinud taas uude faasi - nn Suure Lahtihaakimiseni (Great Detachment), mis tähistab seda, et töötajad tunnevad end emotsionaalselt töökohtadest distantseerununa. Seda soodustab hübriid- ja kaugtöö vormide levik, mis on omakorda toonud kaasa emotsionaalsete sidemete kadumise ja meeskonnast eemaldumise.

Kuigi töötajad ootavad õiglust ja tasakaalu ning on nende tajutud puudumisel kergemini valmis töökohta vahetama, on ka mitmeid tegureid, mis motiveerivad neid organisatsioonidesse jääma.  Merceri uuringute põhjal otsustavad nad jääda oma töökohta, kui saavad olla uhked töö eesmärgi üle, tunnevad ühtekuuluvustunnet ja usaldavad oma juhti. Samuti on töötajatele oluline, et nende panust hinnataks, et neil oleks võimalus õppida uusi oskusi ja teha tööd, mis on tähendusrikas. Töötajad hindavad juhte, kes seisavad oma meeskondade eest, pakuvad tuge ja hoolivad töötajate heaolust.

Lisaks sellele, et juhid peavad motiveerima töötajaid ja olema valmis reageerima tööturul toimuvatele muutustele, peavad nad olema ka teadlikud, milliseid juhtimisvõtteid töötajad enam ei aktsepteeri. Tänapäeva töötajad ei soovi olla mikromanageeritud ega kannatada rangete „ülevalt alla“ juhtimisstiilide all. Nad otsivad paindlikkust ja tasakaalu töö- ja eraelu vahel, ning loodavad, et nende juht toetab neid isiklikus arengus ja tööelu korraldamises.

Kokkuvõttes on tänapäeva juhid silmitsi keerukate ülesannetega, kus tuleb juhtida mitte ainult organisatsiooni tegevust, vaid ka töötajate heaolu ja arengut. Juhtide ülesanne on luua paindlik keskkond, kus töötajad saavad arendada oma oskusi ja tunda end väärtustatuna, samas tagades, et organisatsioon suudab edukalt toime tulla pidevate muutustega ja majanduslike väljakutsetega. Juhtimise tulevikku iseloomustab üha enam paindlikkus, empaatia, õiglus ja tehnoloogiliste lahenduste kasutamine, et kohaneda pidevalt muutuva tööturu ja töötajaskonna ootustega.